Dağcılıkta beslenme

#1
Merhaba,

Yoğun tırmanış öncesi, örneğin kalktınız kışın Ağrı dağına gittiniz,2000 metreden 3200 kamp alanına yürüdünüz. 3200de ilk kampınızı kurdunuz nasıl bir menü tavsiye edersiniz? Protein mi karbonhidrat mı ağırlıklı olmalı. Sıcak mı soğuk mu? Sulu mu kuru mu... Ana öğün dışında çadırda geçirdiğiniz zamanı birşeyler atıştırarak mı değerlendirirsiniz?

3200'den 4200'e geçtiniz, tekrar kamp kurdunuz. Sabaha karşı Ağrı Dağı zirvesine hareket etmek için tekrar kamp kurdunuz. Bu sefer yiyeceğiniz yemeğin cinsi değişir mi?
 
#2
Serkan selam.

Kurdum çadırı girdim içine. Eğer deli gibi aç değilsem önce içecek sıcak birşey hazırlarım. Böylece sıvı kaybımı telafi etmiş olurum.

SIVI:
Bu genelde çay olur. Eğer yanımda yeterli su yoksa kar suyu eritir, oralet gibi birşey de hazırlayabilirim. Karı eritince mineralden yoksun bir su elde ederiz. Bu suyu doğrudan içersek vücuttan atıldığında faydalı mineralleri de alıp götürecektir. Kar suyuna çay veya toz oraletler ekleyerek madensel tuzlar, yani elektrolit ilave etmiş oluruz.

GIDA:
Bulgur haşlanabilir, içine tereyağı ve tuz ilave eklenir. Ayrıca makarna da haşlanabilir. Hatta içinde peynir olan, italyan makarnaları var, mantının peynirlisini düşün bol suyla haşlarsan ortaya hem süper lezzetli bir yemek, hem de çorba çıkmış oluyor. Yanında kavurma getirirsen pişerken tencerenin içine atabilir, içindeki protein sayesinde yoğun faaliyet ardından zarar gören kaslarının tamir edilmesini sağlayabilirsin.

UYKU ÖNCESİ ATIŞTIRMA:
Fındık, fıstık, çeşitli yemişler, kayısı, kuru üzüm, kuru incir aklıma gelenler...

FAALİYET ÖNCESİ:
Karnımı tıka basa yemekle doldurmam. Yüksek irtifa mide bulantısı yapabilir. Sıcak çorba içilebilir. Protein içeren birşey yememeye çalışırım. Sindirimi uzun sürer. Vücudumun hemen enerjiye dönüştürebileceği, sindirimi kolay gıdalar tüketirim. Bir de bir litre ılık suyu kafaya dikerim.

FAALİYET ESNASI:
Yanında taşıyacağın sıcak suyun içine bir avuç kuru üzüm at. Bu yöntemi Türkiye'de deneyen hiç kimseye denk gelmedim. Ben de yurtdışında kendimi çok kötü hissettiğimde yabancı bir arkadaş benimle suyunu paylaşınca öğrendim. Kendini hem iyi hissedeceksin, hem de enerji veriyor. Ayrıca kuru yemiş, snickers benzeri çikolatalar da enerji verecektir.

Özet olarak taşıması kolay; çok yer kaplamayan, hafif gıdalar tercih ederim. Konserve gıdalardan, beni zehirleme ihtimali olan herşeyden uzak dururum.

Sulu mu kuru mu konusuna gelince, bol sıvı almak şart. Ancak ben kabız olmayı sevmediğim için özellikle kuru beslenmemeye çalışırım. Görüyorum kimi arkadaşlar koca ekmeği bir oturuşta yiyorlar sonra yolda tuvaletlerini bekliyoruz.

Üç aylık bir kutup ekspedisyonuna gidersen o zaman araştırarak doğru ve dengeli bir beslenme planı çıkarırız :) şimdilik söyleyeceklerim bunlar.